Internationalt

SNYK samarbejder løbende med internationale aktører for at udbrede kendskabet til ny, eksperimenterende musik og lydkunst fra Danmark i udlandet.

Her på siden kan du læse om SNYKs internationale projekter, og i menuen til højre finder du en guide til ny, eksperimenterende musik og lydkunst i udlandet samt information om ISCM - World New Music Days, som er en stor international festival for ny musik. Alle komponister og forlag kan sende værkforslag til SNYK eller direkte til ISCMs internationale jury. Læs hvordan under ISCM.

Internationale projekter:

OPPOSITE 2017: Stor musikudveksling med Japan

Danmark og Japan fejrer i 2017 150-års jubilæet for diplomatiske forbindelser mellem de to lande. Jubilæet fejres i begge lande med en ambitiøs udveksling inden for kultur, kunst, design, arkitektur og musik. Udvekslings- og samarbejdsprojektet OPPOSITE 2017 er en af de hidtil største musikudvekslinger mellem Danmark og Japan. Projektet sender mere end 30 musikere og komponister til Japan i maj og er initieret af JazzDanmark, Jazzhouse, Copenhagen Jazzfestival, G((o))ng Tomorrow festival og SNYK i et samarbejde med det japanske spillested SuperDeluxe og Tokyo Jazz.

Læs mere om projektet
Læs artiklen "Mette Bock kickstarter musikudveksling med Japan" på snyk.dk

NORAC - Trans-Atlantisk Netværk 

I samarbejde med Le Vivier i Canada, Huddersfield Festivalen i England og Ultima Festivalen i Oslo, har SNYK været initiativtager til at stifte det transatlantiske netværk NORAC - Network of Nordic, European and North American Contemporary Music Festivals. Efter forberedende arbejde i 2013 og 2014 ,blandt andet med afholdelsen af en konference i Montréal i 2014, startede netværket sin første fase i juni 2015. I september 2015 blev der afholdt en stor konference, NXT:STEPS, i København i forbindelse med Nordiske Musikdage fra den 23. til 27. september 2015.  Konferencen blev afholdt i Kulturhuset Islands Brygge og samlede festivaler fra Norden, det øvrige Europa, USA og Canada.

Herefter udviklede netværksaktiviteterne sig videre ogLe Vivier i Montréal var i juni 2016 igen værter for en ny konferencen. Under konferencenavnet CARTEL samledes NORAC festivalarrangørerne fra Nordamerika, Norden og det øvrige Europa til konference og koncerter i forbindelse med Montréal festivalen Il Suoni per Il Popolo.

Konferencen i København og NORACs første år fra juni 2015 til juni 2016 var støttet af Kulturkontakt Nord foruden støtte fra Statens Kunstfond og samarbejde med Dansk Komponist Forening og Nordic Music Days.

Læs mere om NORACs konference  NXT:STEPS i København i september 2015 her



 

BRASILIEN / Dinamica Dinamarquesa

Under titlen Dinamica Dinamarquesa indledtes i foråret 2014 et storstilet samarbejde mellem ledende danske og brasilianske musikaktører på tværs af genrer og organisationer. I disse dage går det løs i landets to største byer med dansk lydkunst, elektronisk musik, jazz & elektropop, workshops og artist talks. Det Danske Kulturinstitut i Rio de Janeiro er tovholder på projektet i Brasilien i tæt samarbejde med den årlige musikfestival Multiplicidade i Rio de Janeiro og det store kulturcenter, Centro Cultural São Paulo. Fra Danmark deltager JazzDanmark, Music Export Denmark og SNYK.

I efteråret 2014 kuraterede en gruppe brasilianske festivalarrangører et program med dansk lydkunst og musik efter flere inspirationsrejser til Danmark i 2013 og 2014. Kuratorerne besøgte festivalerne Strøm, Click!, Wundergrund og Copenhagen Jazz Festival for at samle nye toner og viden til inspiration. Statens Kunstfond har støttet projektet, og SNYK har sammen med JazzDanmark, MXD og Det Danske Kulturinstitut i Rio koordineret arbejdet og bistået med netværk og rådgivning om den danske musikscene.

Festivalen Multiplicidade åbnede 27. november med en workshop ledet af Jacob Kirkegaard og Bjørn Svin i Planetariet i Rio, mens Centro Cultural i Sao Paolo samme dag åbnede med Lilibeth Cuenca Rasmussens Mobile Mirrors. De næste par dage frem til og med søndag bød de to millionbyer på koncerter, workshops og oplæg fra blandt andre SNYKs leder, Thorbjørn Tønder Hansen, der fortæller om den danske lydkunst- og eksperimenterende musikscene. Festivalerne bød på koncerter med blandt andre Bjørn Svin og Thomas Knak, (der også præsenterede deres fælles projekt VoodooHop) samt Frisk Frugt og Lars Greve i samspil med brasilianske Rabotinik. Jacob Kirkegaard og Lilibeth Cuenca Rasmussen præsenterede performancen In the Beginning – Bemejemeria, som blev vist i København under årets Wundergrund. Jacob Kirkegaard var op til festivalerne artist in residence i tre uger i Rio de Janeiro, hvor han forberedte en ny version af sin installation Labyrinthisis. I Rio de Janeiro fandt Kirkegaards installation blandt andet sted i denne smukke bygning i parken Parque Lage:

Og i denne hytte, som er hentet til parken direkte fra Amazonas:

Foruden de mange koncerter kunne man opleve workshops på konservatoriet i Rio de Janeiro med Thomas Knak, Bjørn Svin og Jacob Kirkegaard, og i både Rio og São Paulo præsenteredes seminarer, der skulle bygge bro mellem den danske og brasilianske musikscene. I São Paulo afholdte Anders Lauge Meldgaard en workshop med fokus på sine hjemmebyggede instrumenter, og i Rio inviterede Artlab til workshoppen 'Boost Your Profession as a Musician’. Også det stumme drama om Jeanne D’Arc blev vist, mens Jacob Kirkegaard leverede lyd til filmen live.

Mens de fleste danske kunstnere dragede mod nord igen efter en begivenhedsrig weekend, fortsatte Anders Lauge Meldgaard / Frisk Frugt med en mindre brasiliansk turné i december. Publikum i den charmerende biograf, Cine São José i byen Campina Grande samt i byen Joao Pessoa fik blandt andet glæde af både artist talks og af hans originale toner, før Frisk Frugt rundede af på festivalen Nova Frequencies.

Læs mere om Dinamica Dinamarquesa

Nøgleord