Ars Nova Copenhagen krydser grænser

Ars Nova Copenhagens nye udgivelse og koncerter handler om at afdække grænser – og overskride dem. Den 28. oktober giver koret koncert i Aarhus og dagen efter i København. Hør musik, der på forskellig vis har overskredet grænser, bl.a. Anna Thorvaldsdottir, Vagn Holmboe og Line Tjørnhøj.

Af Sif Hellerup Madsen

Ars Nova Copenhagen - et af Europas førende kor inden for den helt nye musik - er klar med deres nye udgivelse Crossing Borders og giver i den forbindelse koncerter både i Rådhushallen i Aarhus og Garnisonskirken i København den 28. og 29. oktober.

Hvor går stemmens grænser?

Til koncerterne kan du bl.a. opleve et værket Vox Reportage af komponist Line Tjørnhøj skrevet specielt til Ars Novas sangere. Vox Reportage afsøger grænserne for stemmens udtryk, blandt andet gennem eksperimenterende sangteknikker, som efterligner elektronikkens lyde. Værkets tekstkollage bygger en poetisk bro som en reportage om 'mennesket' i et tidsspand over mange århundreder. Teksterne strækker sig fra arabisk og europæisk poesi fra det 7. og 12. århundrede over Albert Einstein og Elias Canetti til Chelsea Manning og Wikipedia. Menneskelige udtryk kan antage så mange former, og det eneste instrument, som virkelig er i stand til udfolde dette brede spektrum af følelser, er den menneskelige stemme.

Islandske lydbilleder og inuitsang

Koncerterne byder også på to værker fra Island. Anna Thorvaldsdottir, modtager af Nordisk Råds Musikpris i 2012 og composer-in-residence på NJORD Biennalen, er på vej til at blive en af de helt store stjerner på den internationale musikscene. Hendes værk, Heyr þú oss himnum á, griber ud efter himlen gennem smukke, sommetider barske, lydbilleder malet på et lærred af stilhed. Askell Masson skrev i 2010 Inuit Song til Ars Nova. Det meget ekspressive stykke tager udgangspunkt i et grønlandsk sagn og er inspireret af vokale teknikker, som er blevet benyttet af inuitterne.

Engelsk-skotsk grænse-poesi

Vagn Holmboes to Border Ballads centrerer sig om det uregerlige grænseland mellem Skotland og England, som har været et stridspunkt i århundreder. Det har affødt sin helt egen poetiske genre, der udvisker grænser. Her forløst i Holmboes særegne tonesprog. Skotske James MacMillan, en af de mest anerkendte nulevende britiske komponister, viser med den roligt vuggende The Gallant Weaver, hvordan skotsk folkemusik og moderne komposition kan komplimentere hinanden.

Crossing Borders
Ars Nova Copenhagen,  Paul Hillier
Lørdag d. 28. oktober kl. 15.00, Rådhushallen, Aarhus
Søndag d. 29. oktober kl. 16.00, Garnisonskirken, København
Læs mere her