Dansk lydkunst i Bremen

I april løber den store jazzmesse og – festival Jazzahead! igen af stablen i Bremen. I år er Danmark i særligt fokus – det opleves på selve festivalen, men også i flere optaktsarrangementer, bl.a. i denne og næste uge, hvor dansk lydkunst er på programmet.

Af Mie Petri Lind

Den tyske jazzmesse og –festival Jazzahead! er blandt de vigtigste jazz-begivenheder i Europa. Arrangementet, som i år byder på deltagere fra 48 forskellige lande og præsenterer over 80 koncerter, afholdes d. 24. – 27. april i Bremen, og står som et af de vigtigste kulturfremstød i den nordtyske by.

Hvert år har Jazzahead! et partnerland, som er temaet for en større kunst- og kulturfestival, og i år er det Danmark, som er i særligt fokus. Det betyder at selve Jazzahead! skydes i gang d. 24. april med en ’Danish Night’, hvor otte forskellige koncerter vil understrege det brede spektrum i dansk jazz. Derudover er der både før, under og efter festivalen masser af arrangementer med dansk indhold; både koncerter, udstillinger, oplæsninger mm.

Det danske fokus startede torsdag d. 13. marts, hvor Den Danske Strygekvartet holdt åbningskoncert på kunst- og kulturfestivalen med et program, der byggede på traditionerne fra dansk og nordisk folkemusik. Hermed blev det danske gæsteskab i Bremen sat i gang, og det fortsætter de næste par måneder.

Dansk-tysk samarbejde
De kommende tre arrangementer i Jazzahead!s danske festival byder på lydkunst i forskellige afskygninger. I et samarbejde mellem SNYK, Bremens kunstcenter Schwankhalle og JazzDanmark, der fra dansk side er hovedkoordinator på synliggørelsen af dansk kultur på den tyske festival, lægger Schwankhalle hus til både en lydinstallation, filmvisning og koncerter.

Det starter på fredag d. 28. marts, hvor udstillingen af komponisten og lydkunstneren Hans Sydows lyd-installation Hanson’s Head åbner.
Samme aften vises filmen Svævninger med lydkunstnerne Jacob Kirkegaard og Else Marie Pade, efterfulgt af en live-optræden af Jacob Kirkegaard.
Ugen efter, fredag d. 4. april, optræder SØS Gunver Ryberg, som arbejder i grænsefladen mellem lydkunst og elektronisk musik.

Med de tre navne understreges bredden i det danske lydkunstmiljø, og det tyske publikum får lov at opleve hvorledes de tre kunstnere på forskellig vis både forholder sig til traditioner, men også nytænker og bryder med grænserne for, hvad lydkunsten kan. Og så betyder de tre arrangementer på Jazzahead! jo en styrkelse af den danske lydkunstscene og synliggørelse af den i udlandet, som bestemt heller ikke er at kimse ad! 

I Sten Hansons hoved
Installationen Hanson’s Head af komponist Hans Sydow og grafiker Christina Ann Sydow er ét eksempel på et værk, som trækker på traditionen og samtidig gør noget nyt.
Værket, som blev skabt i 2012 til ZKM-udstillingen Sound Art i Karlsruhe, er et audio-visuelt remix at tekst-lyd-kompositionen How Are You af den svenske komponist Sten Hanson fra 1969. Hanson var en af pionererne i den første tekst-lyd-bevægelse i Sverige, hvis centrum var det elektroniske musikstudie ”EMS” i Stockholm. Hansons ikoniske værk er et kort værk på 2.20 minutter, med et utal af referencer til forskellige genrer, og det er dette, de to Sydow’er har bearbejdet i Hanson’s Head. 

I SNYKRadios interview med Hans Sydow i forbindelse med ZKM-udstillingen, fortæller han bl.a. at idéen med værket var at lave en oplevelsesbaseret kunstnerisk formidling af EMS som institution, gennem ét værk.  Hertil var Hansons værk oplagt, idet det er et historisk vigtigt og stilsættende værk inden for traditionen af tekst-lyd-kompositioner, som netop er enestående for EMS. Hør hele interviewet med Hans Sydow her:


Hanson’s Head
arbejder med Sten Hansons to udsagn ”How Are You” og ”I’m OK, thank you”, som både i lyd og grafik klippes op og sættes sammen på ny. Det oprindelige værk, som var i stereo, spatialiseres i Sydows komposition og afspilles i otte kugleformede højttalere, som hænger ned fra loftet, omkranset af en visuel sonate af Hansons udsagn på væggene. Gennem bearbejdningen opløses sproget i høj grad til rene, abstrakte lyde, hvormed muligheden for at kommunikere i et abstrakt sprog, som i højere grad taler til oplevelsen, end til forståelsen, udforskes.

Den lydlige del af værket varer 4.33 min! En tilfældighed ifølge kunstneren, men ikke desto mindre en varighed, som tvinger tankerne mod John Cage og hans opmærksomgøren på den lyd, som er omkring os gennem sine 4.33 minutters stilhed. – Et tema som også er vigtigt i Hanson’s Head.
Sydow fortæller, at remix’et af et ældre, sprogligt værk, måske kan give os en opmærksomhed på alt det, der ligger i sprogets mellemrum – den kommunikation, som ligger uden for den eksakte information, og forklarer:
”Jeg har altid syntes, det var interessant at prøve at klippe sproget baglæns til det, det måske har været oprindeligt, altså lyde og rytmiske forløb.”

Gennem oplevelsen af Hanson’s Head, ligger også muligheden for at publikum kan lytte til Sten Hansons værk på ny, opdage nye nuancer og lyde i det, og måske opnå nye forståelser af sproget.
Sydow forstiller sig, at han med opløsningen af sproget og spredningen af lyden i de otte højttalere, skaber noget, som måske minder om, hvordan der var inde i Sten Hansons hoved – deraf titlen:
”Det er, som jeg forestiller mig, at det har været for Sten, da han fandt på det her værk, med alle de fragmenter af tekst og lyd, der har været inde i hans eget hoved, da han skabte værket.”

Sten Hanson døde sidste år, og i den forbindelse præsenterede SNYKRadio et portræt af den svenske pioner, Ode to gravity – The Sound Poetry of Sten Hanson, som første gang blev sendt på den amerikanske radiostation KPFA i 1975. Det kan du høre her:

 

Den aldersløse lyd
På åbningsaftenen for Sydows installation, vises også den 35 minutter lange dokumentarfilm Svævninger af danske Sofie Tønsberg.
Filmen blev optaget under Wundergrund festivalen i 2012, og følger samarbejdet mellem den elektroniske pioner, Else Marie Pade, og lydkunstneren Jacob Kirkegaard, under skabelsen af deres fælles komposition Svævninger, som blev uropført på festivalen. På trods af en aldersforskel på 51 år har de to elektroniske musikere en bemærkelsesværdig stærk fælles entusiasme for lyde, som mange ellers overhører, - og de optageteknikker, der kan indfange disse lyde. I filmen får man indsigt i de overvejelser og diskussioner, som arbejdet med det nye værk fordrer.


Else Marie Pade og Jacob Kirkegaard på Wundergrund festival i 2012. Foto: Kasia Køhler Larsen

Else Marie Pade (1924-) var blandt de første danske komponister, der beskæftigede sig med konkret og elektronisk musik, og var en pioner på den elektroniske musikscene i 1950’erne og 60’eren. I disse år arbejdede hun på Danmarks Radio, hvor hun eksperimenterede med lyd og optagelse, og hun inviterede bl.a. Stockhausen og Schaeffer til København. 
Jacob Kirkegaard (1975-) er et af de vigtigste danske navne på lydkunstscenen i disse år. Hans værker vises verden over – senest på MoMA i New York, hvor han deltog på udstillingen Soundings – MoMAs første store lydkunstudstilling. Kirkegaards værker fokuserer på videnskabelige og æstetiske aspekter af den soniske perception, og undersøger akustiske rum og fænomener, som normalt ikke opfattes med det blotte øre.

Efter filmvisningen live-opfører Jacob Kirkegaard Svævninger.  Værket består af nogle af Pades tidlige og aldrig udgivne lydeksperimenter samt nye dele skabt af Pade og Kirkegaard i fællesskab. I værket udforskes det lydfænomen, der opstår, når to lydbølger med næsten samme frekvens støder sammen.

Før uropførelsen af Svævninger på Wundergrund, bragte SNYKRadio en artist talk med Else Marie Pade og Jakob Kirkegaard – optaget hjemme i Pades stue. Hør den her:


Mellem lydkunst og elektronisk musik

Som afslutning på Jazzahead!s fokus på dansk lydkunst, optræder den danske lydkunstner SØS Gunver Ryberg den 4. april. Ryberg er kendt for at eksperimentere i feltet mellem lydkunst og elektronisk musik, og hun anvender typisk forskellige lydkilder som f.eks. reallyd, der bearbejdes og sammensmeltes med elektroniske lyde.

SØS Gunver Ryberg eksperimenterer med divergerende medier og udtryk som f.eks. installationskoncerter, multikanalshøjttaler-set-ups, flyvende højttalere, audio walks, video, installation og performance i sine værker.  Præcis hvad man skal forvente sig i Schwankhalle, kan derfor være svært at sige, men at det bliver ekspressivt er næsten sikkert! Ud af eksisterende lyde skaber hun nye teksturer, som transformerer sig til en stærk kropslig musik, hvor virkelighedens rå lyd rammes ind af næsten symfoniske former. Gennem sin musik udforsker den unge kunstner lydens relation til rummet og klangens mulighed for at skabe en særlig stemning i publikums indre.


SØS Gunver Ryberg kan opleves på Jazzahead!s danske kunst- og kulturfestival, fredag d. 4. april.


Skulle man være i nærheden af Bremen i slutningen af denne eller hele næste uge, er der derfor god grund til at slå vejen forbi Schwankhalle og få lidt lyd i ørerne!

 

DATOER OG STEDER:
HVAD:
 Hans Sydow og Christina Ann Sydow: Hanson´s Head
HVORNÅR: Fredag d. 28. marts – Lørdag d. 5. april
HVOR:
Schwankhalle, Bremen
PRIS: Giv så meget, du kan!

HVAD: Jacob Kirkegaard: Svævninger
HVORNÅR:
Fredag d. 28. marts kl. 21.00 – 23.00
HVOR:
Schwankhalle, Bremen
PRIS: Giv så meget, du kan!

HVAD: SØS Gunver Ryberg
HVORNÅR:
Fredag d. 4. april kl. 20.00 – 22.00
HVOR:
Schwankhalle, Bremen
PRIS: Giv så meget, du kan!

HVAD: Jazzahead!
HVORNÅR:
24. – 27. april
HVOR:
Bremen
PRIS: €105 / €75 for alle dage. http://www.jazzahead.de/en/tickets/tickets/