Højttalerorkester præger januar i Malmö

42 højttalere på 240 kvadratmeter udgør både et laboratorium og en koncertsal, når 14 elektroniske musikere, komponister og kunstnere eksperimenterer på Inter Arts Center i Malmö i hele januar måned.

Af Sif Hellerup Madsen

Inter Arts Center (IAC) i Malmö danner i januar ramme om 'Acousmatic Lab'. Her kan du opleve en lang række af koncerter og performances, når 14 elektroniske musikere, komponister og kunstnere udforsker og eksperimenterer med fænomenet lyddiffusion. Lyddiffusionen sker med en særlig opsætning af et højttalerorkester på 42 højttalere samt subwoofere og en mixerpult, som musikerne måneden igennem vil bruge til at dirigere lyd rundt i det store White Room på IAC. Desuden vil der være workshops og et seminar om lyddiffusion.

En alsidig sammensætning af performere optræder på Acousmatic Lab: Erfarne danske og svenske eksperimenterede komponister og impro-musikere er stærkt repræsenterede og tæller navne som Jørgen Teller, Jakob Riis, Lise-Lotte Norelius, Ann Rosén og Mats Lindström. Fælles for alle optrædende er deres interesse for akusmatisk musik, dvs. musik skabt til at blive opført af højttalere – ofte over lyddiffusionsanlæg – og ikke fremført af musikere. Her kommer et udpluk af det fyldige program på Acousmatic Lab.

Acousmonium – et utopia af lyd

François Bayle udviklede i 1974 et af de første højttalerorkestre og kaldte det Acousmonium. Det bestod af 80 højttalere i forskellige størrelser og former, som Bayle beskrev således: Another utopia, devoted to pure "listening" … as a penetrable "projection area", arranged with a view to immersion in sound, to spatialised polyphony, which is articulated and directed. (Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Acousmonium)

Højttaleropsætningen under 'Acousmatic Lab' gør det med sine 42 højttalere på samme måde muligt at arbejde med rumlighed som en del af musikproduktionen. Og derfor vil du her kunne opleve performances, der udnytter højttalernes forskellige placeringer og klangfarver samt rummets akustiske egenskaber.

Værker for højttalerorkester komponeret til lejligheden

Den 21. januar vil du på én aften kunne opleve hele tre dugfriske kompositioner skabt til Acousmonium.

Jørgen Teller vil først på aftenen fremføre sit værk Plane-Z’s, en komposition for synthesizer, vibrafon, samples og live violin. Teller vil med avanceret surround sound-software frembringe 4-8 intervallers resonans, der bevæger sig rundt i rummet. I dette lydlandskab vil violinisten Katt Hernandez spille live og skabe særegne klange og frekvenser.

Jørgen Teller er musiker og komponist og desuden en yderst aktiv del af den danske eksperimentalscene. Hans kompositioner fokuserer på elektroakustik, guitarer, laptop-interaktion m.m. Tellers musiske samarbejder tæller bl.a. Jørgen Teller & The Empty Stairs, Static Teller og Kaptajn Ørentwist.

Derefter vil Katt Hernandez præsentere sit nye multi-channel-værk inspireret af Stockholms flygtige urbane landskaber før og i fremtiden. Værket består af violin og synthesizer, hvis frekvenser modulerer og gennem højttalerorkestret skaber en særlig rumlighed. Katt Hernandez er både violinist og komponist og har været en aktiv del af den eksperimenterende musikscene i bl.a. Boston og nu i Sverige, hvor hun har været bosat siden 2010.

Aftenen slutter med Jakob Riis’ opførelse af 'Into the White', en komposition som består af elektronisk lyd og fixed media. Til dette setup vil musikeren Nguyễn Thanh Thủy spille live på det traditionelle vietnamesiske instrument đàn tranh. Riis og Thủy vil begge tage udgangspunkt i mikrotonal tuning og veksle mellem kompakte, dissonante klange og rene klange, hvilket i perioder leder tankerne hen på hvid støj. Jakob Riis er komponist, trombonist og elektronisk musiker og arbejder hovedsageligt med elektroakustisk musik i forskellige formater.

DIY-instrumenter og radiospil udsat for Acousmonium

Den 28. januar kan du opleve den elektroniske musiker og komponist Lise-Lotte Norelius performe live med endnu et nyt værk skabt specifikt til Acousmonium. Selvom Norelius er en erfaren og yderst aktiv performer, vil det blive hendes første koncert på denne form for højttalerorkester. Du kan opleve et lydeksperiment, hvor Norelisus bl.a. vil bruge sine små hjemmebyggede Lo-Fi-instrumenter samt feltoptagelser. Lise-Lotte Norelius har en forkærlighed for rytmiske strukturer, lag, lange passager og Lo-Fi DIY, som til sammen giver lydbilleder af både smuk, barsk og brutal karakter.

Aftenen slutter med et radiofonisk værk og radiospil skabt af dramatikere og komponister inden for den eksperimenterende teaterscene i Sverige: Carina Ehrenholm, Liv Kaastrup Vesterskov, Anton Jansson, Kent Olofsson og Jörgen Dahlqvist. Alle værker vil blive afspillet på Acousmonium og den rumlighed, der opstår, vil udfordre den måde, vi traditionelt lytter til radiospil.

Acousmatic Lab 4. - 30. januar 2017
Inter Arts Center (v. Lunds Universitet)
Bergsgatan 29
214 22 Malmö
Sverige


Gå til Acousmatic Labs website


Program:

4. januar kl 19.00
Negativland: A Big 10-8 Place.
Jakob Riis: lyddiffusion.

9. januar kl 10.00 – 16.00
30. januar kl 10.00 – 16.00
Lyddiffusions-workshop.
Instruktorer: Jakob Riis, Kent Olofsson, Alessandro Perini og Fabio Monni.

14. januar kl 19.30
Ann Rosén: Bredvid A.
Sten-Olof Hellström: Altered states.

21. januar kl 19.30
Jørgen Teller: Plane-Z’s.
Katt Hernandez.
Jakob Riis: Into the White.

22. januar kl 17.00
Bernard Parmegiani: La Création Du Monde.
Lyddiffusion af Alessandro Perini, Fabio Monni og tba.

26. januar kl 19.00
Mats Lindström: Low Fidelity, 2016
Kent Olofsson: lyddiffusion

28. januar kl 19.30 og kl 20.30
Carina Ehrenholm, Liv Kaastrup Vesterskov, Anton Jansson, Kent Olofsson og Jörgen Dahlqvist: radiospil & radiofonisk kunst for Acousmonium
Lise-Lotte Norelius: lyddiffusion

Foto øverst: Jakob Riis