København bliver genstand for ny komposition

Springvandet er et vandorgel, rækværket en harpe, containeren er stortromme og dine egne skridt er metronom, når franske Décor Sonore indtager tre forskellige pladser i Københavns i denne uge. Det sker under festivalen Metropolis.

Af Agnete Seerup

"Hvis en lyd forstyrrer dig, så lyt til den," skrev John Cage. Ifølge komponistgruppen Décor Sonore er byen et overflødighedshorn af lyde, som vi har vænnet os til slet ikke at lytte til. For at åbne vores ører for byens soniske skønhed har de gjort hele byen til deres hovedinstrument, og nu kan du opleve deres særlige kompositionsteknik på tre forskellige pladser i København den 21., 23. og 25. juni. 

Décor Sonore fanger og forstærker de lyde, der omgiver os ved at spille på rækværk, affaldsspande, bænke, butiksruder eller byens beton. I gruppens URBAPHONIX-projekt er publikum ikke er blot lyttere, men allerede selv en del af byens smukke symfoni. De vækker vores omgivelsers lyde til live ved at præsentere os for dem i en stedsspecifik og enestående arrangeret symfoni - en uropførelse, som aldrig kan gentages.

Décor Sonore blev stiftet i 1985 af to franske komponister, Michel Risse og Pierre Sauvageot.

URBAPHONIX spiller 21., 23. juni og 25. juni i København, tre gange dagligt, som en del af Metropolis, som præsenterer international performance og kunst i byens rum i København fra april til oktober 2017. Læs mere på www.metropolis.dk

Décor Sonore:
Urbaphonix

21. juni kl. 16, 19 & 22: Kultorvet, Kbh. K
23. juni kl. 16, 19 & 22: Israels Plads, Kbh. K
25. juni kl. 16, 19 & 22: Nikolaj Plads, Kbh. K