Længslernes anatomi

"En ny cd med musik af vores store komponist Bent Sørensen, som vel i den brede offentlighed er så godt som ikke eksisterende". Således lakonisk, ironisk introduceret af udgiverne er et ganske vægtigt kammermusikalsk portræt af en af de seneste par årtiers dominerende danske komponister i november 2011 landet på butikshylderne. Bag udgivelsen står produktionsselskabet finkultur.dk, der slår til lyd for, at den store kunst skal kræve sin tid, og den skal leve længe.

Tæt pakket med flygtig nærvær

Sehnsucht hedder udgivelsen, som er tæt pakket med 19 udsøgte kammermusikperler fra den forlængst berømte og for tiden ligefrem hypede komponist, der ofte dobbelttydigt karakteriseres som ekstremt nærværende og flygtig, genkendelig og alligevel aldrig før hørt.

LÆS OGSÅ: Bent Sørensens La Mattina vinder British Composer Awards

LÆS OGSÅ: Den nye Bent Sørensen i Huddersfield

LÆS OGSÅ: Dansk lyd med international genklang

Det hendøende drama

Aldrig før hørt på cd er også det meste af denne udgivelse, hvilket alene gør den til et must for enhver kender. Mest kendt er nok den fabelagtige violinsolo The Lady of Shalott, som her ligger på spor fem i den unge violinist Idinna Lützhøfts intense hænder. Her udfolder, eller måske snarere indfolder sig det karakteristiske Sørensenske hendøende drama, som vil gribe livet stadig stærkere, jo mere det skrider i afmagt.

Grebet fra begyndelsen

Men allerede i åbningsstykket The Masque of the red Death for soloklaver må man som lytter være grebet. Både af Sørensens på en gang romantiske og modernistiske udtryksverden, og af pianisten Kristoffer Hyldigs afklarede, langtsvungne og virtuose foredrag.

Den britiske flirt

Efterfulgt af de tre Donne-sange for sopran, guitar og violin, som flirter med en tidløs britisk tone med smag af både Dowland og Britten, men alligevel konstant insisterer på sin egenart. Her hører man - foruden Idinna selv - hendes far Jesper Lützhøft på guitar og Klaudia Kidons krystalklare stemme. Cd’ens tre første værker er en stærk og mættende forret, som heldigvis smager efter mere.

Den nærfokuserede midterdel

Og meget mere er der. Jesper Lützhøft præsenterer de næste 13 minutter Sørensens seks Melankolske Danse for sologuitar. De betydningsmættede titler Angelus Waltz, Shadow Siciliano, Sliding Sarabande, Midnight Mazurka, Dolls March og Dark Jig giver - med hjælp fra værknoterne - en række snapshots af forskellige typer reminiscenser af noget, der var engang, og som nu kommer igen i forvrængede, forvitrede og forbavsende former. Suiten tegner i cd’ens samlede billede en afbalancerende og nærfokuseret midterdel mellem indledningens tætte drama og slutdelen, der er udgivelsens mest krævende.

Uhyggelig integritet

Sieben Sehnsüchte for violin og klaver, der har givet cd’en titel, er en tour de force i kammermusik for feinschmeckere. Og det er både lækkert og stærkt som 100% mørk chokolade. Idinna Lützhøft og Kristoffer Hyldig smelter på tungen i de halsbrækkende satser, som komponisten selv beskriver som “noget der i sig selv er en lille opera ... syv møder mellem to mennesker - to instrumenter, der længes efter hinanden”. Værket er skrevet i længsel efter librettoen til Bent Sørensens opera Under Himlen, som han på det tidspunkt (i 1999) skulle til at komponere. Værket forbliver i længslens fængsel uden forløsning, hvilket netop sikrer det en næsten uhyggelig integritet. Som i “nu, du endelig har listet dig ind for at høre det, vil vi aldrig slippe dig igen”.

Hånd i hånd med den dybe nat

Men forløsning kommer der dog på cd’ens sidste spor, Lullabies, som er en fletning af to vuggeviser til et klaverstykke med stor ynde og stille alvor. Her går det barnligt enkle og umiddelbare hånd i hånd med den dybe nat, som vi bliver ledsaget til.

Anmelderne lod vente på sig, så vi må foreløbig nøjes med en reaktion på cd-releasens facebookside: "Jeg var lige ved at beklage mig over, at koncerten var så kort. Men så opdagede jeg, at der faktisk lige pludselig var gået 1½ time uden pause :) Fantastisk musik, mesterligt spillet!".

/Christian Hildebrandt