Ursula Nistrup skaber klangsøjler til Den Frie

Kunstneren Ursula Nistrup er aktuel med soloudstillingen 'Klangsøjler' i Den Frie Udstillingsbygning i København. Udstillingen har fernisering fredag den 10. marts fra kl 17-20, men allerede torsdag den 9. marts kan du få et særligt preview, når Claus Haxholm slår installation an med indiske granitsten og sang. På udstillingens sidste dag i maj inviterer Nistrup til pladerelease på vinylpladen VITTHALA, komponeret og produceret i samarbejde med musikeren Cæcilie Trier.

Af Marie Braad Larsen

Ursula Nistrups Klangsøjler er en akustisk lydinstallation, som udforsker relationer mellem lyd, materiale og visualitet. Fra 9. marts kan du opleve værket i Den Frie Udstillingsbygnings underetage.

Værket er baseret på omfattende research, hvor især porcelænets akustiske potentialer er blevet udforsket til bunds. I Klangsøjler bliver udstillingsrummet domineret af rungende lyde fra 16 håndstøbte og individuelt bearbejdede porcelænssøjler, der som helhed udgør et skulpturelt kor. Søjlerne er placeret således, at deres resonans naturligt akkompagneres af de øvrige lyde fra udstillingsrummet, som tilsammen skaber et lydligt soundtrack til udstillingsbygningens underetage. I kraft af søjlernes individuelle konstruktion og materiale bliver rummets toner på forskellig vis forstærket via søjlerne til bølgende, melodiske klange, der indfanges af særligt sensitive mikrofoner. Hver af søjlernes lyde bliver optaget individuelt og ført direkte til højttalere, hvori både de enkelte toner og helheden forstærkes. 

Ursula Nistrup – en kunstnerpraksis om lyd

Nistrups praksis er funderet i en konceptuel post-studio tradition for installation i et transdisciplinært felt mellem arkitektur, artefakter og lyd. Hun arbejder med at udvide det skulpturelle værkbegreb og undersøger nye æstetiske erfaringer og erkendelser af performativ karakter. Selv kalder hun sin metode for ”akustisk udforskning”, hvor lyd bliver et redskab i undersøgelser af og eksperimenter med materialers potentiale, ofte med et antropologisk eller mytologisk udgangspunkt. En stor del af Ursula Nistrups arbejde udspringer af en interesse for lyd. For Nistrup selv er lyd menneskets mest sanselige dimension og har evnen til at skabe verdener, intime forestillinger og udvidede rum.  

Om 
Klangsøjler siger Nistrup: ”Projektet ligger i forlængelse af min generelle ambition om at udvikle, hvad jeg kalder ”performative skulpturer”, men også som et bud på en fornyet interesse for musik, fortællinger og håndværk som et spekulativt sprog. Ved at bruge lyd som formgivende princip ønsker jeg at arbejde med skulpturens potentiale som skaber af på en gang distinkte og åbne rum, snarere end blot at være en genstand i rummet. Der er tale om skulpturer, som i samspil med publikum performer live. De udfolder en arkitektonisk tilstedeværelse for fintunet sansning og transcenderende refleksion i en tidslig proces”.

Inspiration fra Indiens hellige Vittala-tempel 

Ursula Nistrups Klangsøjler er skabt på Royal Copenhagens værksteder i samarbejde med modellør Bo Jørgensen, hvor Nistrup gennem et år har afprøvet støbningsprocesser, glaseringsmetoder og brændingsmuligheder for at kunne konstruere og bearbejde søjlerne efter deres lydlige kvaliteter. Det er første gang, at Royal Copenhagen har samarbejdet med en kunstner, hvis fokus var lyd og mere specifikt porcelænets akustiske kvaliteter.

Musiske undersøgelser i Indien har dannet basis for arbejdet med udformningerne af søjlerne
. Klangsøjler udspringer af to researchrejser til det unikke og UNESCO-bevarede Vittala-tempel i Sydindien, hvis 56 bærende granitsøjler er konstrueret sådan, at de ved lette slag afgiver forskellige toner og klange. Nistrup har skabt porcelænssøjlerne med udgangspunkt i fire af grundformerne fra Vittala-tempel og er således afstøbninger af den del af søjlerne, der spilles på i templet.

Hør Ursula Nistrup forklare, hvordan klangsøjlerne er blevet skabt. Podcasten er produceret af LYDKUNST for Kunsten.nu


Podcast produceret af Lydkunst: interview med Ursula Nistrup

Koncert, performance og vinyludgivelse til maj

I forbindelse med Klangsøjler har Nistrup i samarbejde med musikeren Cæcilie Trier produceret en vinylplade med titlen VITTHALA. Titlen på pladen fungerer som en homage til det indiske tempel, som Nistrups værk er inspireret af. Pladen er komponeret ud fra optagelser og bearbejdninger af Nistrups porcelænssøjler. Som en del af samarbejdet har Nistrup skrevet en fiktiv fortælling om en kvinde, en duft og porcelænets bearbejdningsprocesser, som bliver sunget af kontratenoren Morten Grove Frandsen. Pladereleasen sker søndag den 28. maj på udstillingens sidste dag, hvor du også kan opleve en liveperformance af Morten Grove Frandsen, som aktiverer søjlerne og opfører Nistrups sangtekst ”The Scent of last Dance”.

Den 23. april danner udstillingen Klangsøjler endvidere rammerne for en koncert med Christian Windfeld og Anders Ørbæk, som sammen går under navnet Kolonihavenunikum. Arrangementerne finder sted i forbindelse med KLANG festivalen og i samarbejde med SNYK og G((o))ng Tomorrow. Følg med i offentliggørelserne af programmets indhold på Den Frie Udstillingsbygnings hjemmeside.

Klangsøjler af Ursula Nistrup, Den Frie Udstillingsbygning, Oslo Plads 1, Kbh Ø.
www.denfrie.dk

Preview: torsdag den. 9. marts kl. 17-19. 

Fernisering: fredag den. 10. marts kl. 17-20.
 

Pladeudgivelse og finissage: søndag den 28. maj. 

Udstillingsperiode: den 11. marts – 28. maj 2017

---

Foto øverst: Pressebillede: Ursula Nistrup