Verdensrummets lydarkitekter

Universets dybder og længder klinger med i nogle af efterårets markante CD udgivelser fra Dacapo Records. Jexper Holmens ’Oort Cloud’ og Anders Brødsgaards ’Galaxy’, begge monumentale ensatsede værker af godt 40 minutters længde, lægger navn til to af de aktuelle udgivelser.

De to værker står som hver for sig som et ekstraterrestrisk spejlbillede af Brødsgaards og Holmens musikalske universer og vidner om himmelvide bredde og dybde i nutidens danske kunstmusik.

Oort Cloud er, som vi tidligere har beskrevet, en kosmisk elegi om et døende solsystem, komponeret for klarinet og akkordeon, elektronisk iscenesat for et stort rum. I modsætning til Holmen har Brødsgaard med Galaxy lagt universet i hænderne på symfoniorkestret. På den aktuelle CD er det Odense Symfoniorkester og den britiske dirigent Christopher Austin.

Anders Brødsgaard hvirvler hele det store symfoniske apparat ud i en lang dobbeltspiralbevægelse som en klingende analogi til spiralgalaksens roterende stjernearme. Musikken bevæger sig i langsomt roterende puls mellem tonal og atonal, kompleks og enkel, hurtig og langsom i en langstrakt asynkron tostemmighed.

Er Galaxy konciperet som et storslået musikalsk stilleben af verdensrummets vældige formationer, møder vi i værket lyden af musikalsk arkitektur fra det sidste halve århundrede modernistiske diskurs. Lydarkitekten Brødsgaard fører os skiftevis tæt på og langt væk fra den komplekse musiks tradition, og Galaxy bliver en guidet rejse med mange perspektiver.